Valentynas Odnoviunas
Prieš keletą savaičių mano projektas„Stebėjimas“ buvo apdovanotas Photolux Award 2019 Italijoje. Į šią prestižinę premiją mane nominavo Lydia Dorner iš Musée de l’Elysée(Fotografijos muziejus Lozanoje, Šveicarijoje). Projekte užfiksuotos buvusių KGB (Valstybės saugumo komiteto) kalėjimų durų stebėjimo akutės, per kurias kalėjimo prižiūrėtojai sekdavo kalinius Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Ukrainoje, UB Lenkijoje ir STASI Vokietijoje. Projektas gavę aukštąją įvertinimą ir Lietuvoje. Kartu su projektu Varšuva 1944 jis laimėjo LFS konkursą „Debiutas“ 2016 metais. Šį seriją bagiau tik po dviejų metų kai aplankau buvusios politinius kalėjimus visose Baltijos šalyse, Ukrainoje, Lenkijoje bei Vokietijoje. „Stebėjimas“ ir toliau gauną pripažinymą pasaulyje. Spalio menesį šios serijos darbai eksponuojami asmeninėje parodoje Čekijoje (Galerie Fotografic, Praha), Jaunojo meno bienalėje (Charkovas, Ukraina) ir grupinėje parodoje Vokietijoje (Museum of Now, Berlynas).
Šiuo metu dirbu su naujais projektais. Vienas iš naujų sukurtų projektų yra „Įrodymo architektūra“. Projektas parėmė Lietuvos kultūros taryb` suteikdama individualiąją stipendiją. Projektas kalba apie buvusias represines sistemas Lietuvoje: vokiečių gestapą, sovietinį NKVD (KGB). Pagrindiniai tyrimo objektai yra kalėjimai, kuriuose buvo laikomi politiniai kaliniai. Taip pat ir masinių žudynių vietos. Abstrakčios nuotraukos, sujungtos su istoriniu tekstu, stengiasi atskleisti žiūrovui istorinius įvykius per atvaizdo interpretacijos lauką. Pradėjau kurti šį projektą nuo buvusio Gestapo ir KGB kalėjimo (dabartinio Okupacijų ir laisvės kovų muziejaus). Mane domina detalės, todėl šioje vietoje fotografavau kalėjimo kamerų išorinius langus. Tyrimo metu radau daug memuarų, ženklų, kuriuose žmones minėjonudažytuslangus. Kaltinamieji buvo laikomi šiame kalejime skirtingais laikotarpiais.
Taip pat tyrinėjau Antrojo Pasaulinio karo Prancūzijos 73-ąjį kalinių konvojaus pėdsakus, kuris buvo vienintelis deportacijos konvojus, vykęs iš Drancy ne į Aušvicą arba Buchenvaldą, o į Kauno IX-ąjį fortą ir Pravieniškes II. Okupacijų ir laisvės kovų muziejaus archyve dirbau su vizualine medžiaga apie karo belaisvių stovyklą Oflag 60 kuria buvo netoli Kudirkos Naumiestį. Kiti projekto dalys sukūrti buvusio NKVD kalėjime „Šubertinė“ Tauragėje, NKVD-MGB kalėjime Nr.9 Raseiniuose bei Kretingoje, kur buvo pirmoji Rytų Europoje nacistinės Vokietijos organizuota žydų žudynių vieta.
Taip pat, savo naujam projektam, neseniai fotografavau areštinėje, Vilniuje.
Dažniausiai mano projektuose užfiksuoti originalūs atminties pėdsakai, išlikę to meto objektai. Fotografijos atspindės tikruosius įvykius, objektus ir atsiminimus abstrakčioje formoje, bet taip pat veiks ir kaip vaizduotės platforma buvusiems įvykiams interpretuoti ir kritiškai apžvelgti istorinę plotmę per šiuolaikinio meno kontekstą. Serijos darbai kuriami kaip dokumentiniai, tačiau tuo pat metu yra ir subjektyvūs.
Valentyn Odnoviun g. 1987 m. Ukrainoje, gyvena ir kuria Vilniuje. 2016 m. baigė fotografijos magistrantūros studijas Vilniaus dailės akademijoje (VDA) ir menotyros studijas (VDA) 2019m. Dabar tęsia studijas menotyros doktorantūroje Lietuvos kultūros tyrimų institute. Dalyvavo daugelyje fotografijos festivalių Europoje. Laimėjo pagrindinį prizą jaunųjų fotografų konkurse „Debiutas 2016“ Lietuvoje; Grand Prix prizą INTERPHOTO 2017, Balstogėje, Lenkijoje; prizus ,,World Biennial of Student Photography”, Novi Sad, Serbijoje; Photolux Award 2019, Lukoje, Italijoje.
Daugiau menininko projektų galima peržiurėti čia: https://www.odnoviun.com ir Vyzdys video siužetą YouTube