Romualdas Rakauskas (1941-2021): gatvės fotografija

MazojiLietuva.lt

Renginiai, susitikimai, asmenybės, istorija.
Facebook
LinkedIn
El.paštas
Spausdinti

Romualdas Rakauskas (centre) su kolegomis fotografais Kapsuke (Marijampolė) 1972 m.  V. Juraičio nuotr.

Sovietinėje Lietuvoje prabėgus  chruščioviniam atšilimui po stalininių tremčių ir žudymų, praėjusio amžiaus  septintasis dešimtmetis , šiandien vadinamas brežnevine ramybės stagnacija –  sąlygiškai vertinant suteikė daugiau laisvių  viešame gyvenime.  Tai pasireiškė ir  rodant  viešąjį gyvenimą spaudoje, žurnaluose,  fotoalbumuose, parodose. Nuo fasadinės, plakatinės, režisuotos fotografijos palaipsniui  buvo pereinama  gyvesnių žanrų. Gyvenimo bruožai, gatvės fotografija. Žinoma su atitinkamais apribojimais ir cenzūra : jokių bažnyčios ir religijos apeigų ženklų, smetoniško laikmečio pasiekimų, sovietinio aplaidumo ir  netvarkingumo apraiškų rodymo.

Vieni ryškiausių to laikmečio  fotografijų  leidiniai tapo populiariais dar ir šiandien mielai saugomi  šeimos bibliotekose  tai  fotoalbumai  „Vilniaus šiokiadieniai“ 1965 m.ir ,,Šalis ta Lietuva vadinas” 1970m . Šių knygų autoriai Romualdas Rakauskas ir Antanas Sutkus, tuomet ir vėliau ir ištisus dešimtmečius  išarę   ryškią ir gilią  vagą  vystant ir plėtojant Lietuvos  meninės  ir spaudos fotografijos tradiciją.

Kalbant apie Romualdo Rakausko (1941-2021) kūrybą,  būtina pažymėti, kad jis vienas pirmųjų atnaujino reportažo raišką, pažvelgęs į aplinką ne ne tik sovietiniu  laikmečiu treniruoto fotožurnalisto žvilgsniu. Rakauskas  rodė gyvenimo bruožus atsiribodamas nuo ideologinių klišių, stengdamasis pastebėti ir parodyti gražiausius žmogiškuosius bruožus.

Gyvenimo bruožų  fiksavimas ir rodymas turi ypatingą vertę ir niekad  nesensta. Ypač kai už fotoaparato stovi jautri, sąžininga , kritiška sau ir kitiems asmenybė. Romualdas Rakauskas savo  pavyzdžiu ir darbais  paskatino ir kitus  kolegas  fotografuoti aplinką , gatvę.

Gatvės fotografai yra stebėtojai iš prigimties. Tai būdas užmegzti ryšį su pasauliu ir sugrąžinti akimirkas, kurios išsiskiria.

Tai galima palyginti su vizualia poezijos forma – nors grožis ir forma yra svarbūs gatvės fotografijos aspektai, puikiose gatvės fotografijose dažnai kažkas vyksta po paviršiumi.

Ir šie Romualdo Rakausko Vilniaus, Kauno gatvių vaizdai tai akivaizdžiai paliudija.

Romualdas Rakauskas. Dangus. 1999-2007

Romualdas Rakauskas. Mūsų Kaunas. 1967-1976

Romualdas Rakauskas. Mūsų Kaunas. 1967-1976

Romualdas Rakauskas. Mūsų Kaunas. 1967-1976

Romualdas Rakauskas. Vilniaus šiokiadieniai. 1960-1965

Romualdas Rakauskas. Mūsų Kaunas. 1967-1976

Romualdas Rakauskas. Mūsų Kaunas. 1967-1976

Romualdas Rakauskas. Vilniaus šiokiadieniai. 1960-1965

Romualdas Rakauskas. Vilniaus šiokiadieniai. 1960-1965

Romualdas Rakauskas. Vilniaus šiokiadieniai. 1960-1965

Romualdas Rakauskas. Kaunas 1967-1976

Romualdas Rakauskas. Kaunas 1967-1976

Romualdas Rakauskas. Kaunas. 1967-1976

Romualdas Rakauskas. Dangus 1999-2007

Romualdas Rakauskas. Dangus 1999-2007

Romualdas Rakauskas. Vilniaus šiokiadieniai. 1960-1965

Romualdas Rakauskas. Vilniaus šiokiadieniai. 1960-1965

Panašūs straipsniai

Aleksandras Ostašenkovas: Neįvardytas laikas

  2024 m. vasario 1 d., ketvirtadienį, 17.30 val. Fotografijos muziejuje (Vilniaus g. 140, Šiauliai) atidaroma fotomenininko Aleksandro Ostašenkovo paroda „Neįvardyto laiko