Menas ir komercija – šalia. Pasaulinėje  fotografijos mugėje ,,Paris Photo”

MazojiLietuva.lt

Renginiai, susitikimai, asmenybės, istorija.
Facebook
LinkedIn
El.paštas
Spausdinti

 

Pasaulinė  fotografijos mugė ,,Paris Photo”  – vyko vienoje solidžiausių Paryžiaus vietų  – Grand  Palais. Tai erdvus  didingas rūmas, pastatytas iš  granito ir arkinių  metalo konstrukcijų  inžinerine mintimi kažkuo man panašus į geležinkelio stotį,  artimą  Eifelio bokšto  konstrukcijų idėjai…

Mugė atskleidžia  įvairiaspalvį  meninės fotografijos  pasaulį. Vien tik skaičiai apie tai   sako, čia dalyvavo  191  fotografijos galerija iš  33 pasaulio kontinentų, kurios čia eksponavo siūlomus  pirkti kūrinius. ,,Paris Photo”  man  kažkuo panaši į ankstyvasias ,,Photokina” , vykusias Kelne, kai  ten dar buvo eksponuojama   daug  fotomeno parodų, knygų, ir man ten teko daugsyk dalyvauti. Bet, deja,  ši mugė jau seniai užsidarė.

…per porą trejetą valandų atsidūriau prancūziškame pasaulyje. Lėktuvas nuskraidino į Paryžių. Gavau kvietimą dalyvauti  pasaulinėje   fotografijos mugėje ,,Paris Photo”, tuo  pačiu   mūsų portalui www.vyzdys.com buvo suteikta spaudos akreditacija, tai  savotišas   mūsų darbo pripažinimas, nors jau keleri metais neleidžiame  fotografijos žurnalo ,,Vyzdys”, spausdinamo ant popieriaus.Taupome miškus…

O leidom žurnalą  24 metus ir nuolat dalyvavome  bent jau europiniuose,  kartais ir tarptautiniuose fotografijos projektuose. Šiandien, kaip ir daugelis, leidžiame internetinį  fotografijos leidinį.

,,Paris Photo”  spaudos akreditacija  suteikė  įėjimą į renginius nemokamai ir visą informacijos spaudai  paketą – taip pat…

V. Juraitis parodoje „Paris Photo”.  www.vyzdys.com 

Komercija

Dar vienas  ,,Paris Photo” bruožas – mugės  dalyviai, galerijų atstovai,  čia susirinko ne naujų menininkų ieškoti  –  o parduoti jau turimus  jų kūrinius… Ir būtent  šia linkme sukosi  renginių maratonas.

Fotografijų kainos  nuo 5000 iki 20 000 eurų. Žvelgiant į publiką iš kai kurių ,,dėdžių” ir ,,tetų” povyzos buvo  matyti, kad tai milijonieriai – kolekcininkai, ir  jiems  kaina  netiek svarbi, kiek menininko – autoriaus žinomumas, originalumas, nueitas kelias meno rinkoje… Ir  jų noras papildyti savo kolekciją.

Kita  meno kūrinių pirkėjų kategorija – muziejai. Muziejininkų čia   buvo gana daug. Teko dalyvauti  konferencijoje, kur  mintimis dalijosi , diskutavo muziejų kuratoriai.  Kokiais principais jie organizuoja pirkimus? Toje diskusijoje dalyvavo  kuratorė iš Kinijos,Japonijos , iš JAV ir iš Skandinavijos, o renginį moderavo prancūzė – mugės organizatorių atstovė.

Lietuvos fotografija

Džiugu, kad  mugėje  ypač garbingoje  vietoje buvo pristatyta  Lietuvos   fotografija. Nedidelio formato darbai, ekspozicija paruošta  skoningai,  neišsišokančiai , bet kartu solidžiai   atspindinti   šiandienės pasaulinės fotografijos tendencijas. Kolekcija sudaryta iš  Prancūzijos nacionalinės bibliotekos ir Lietuvos fotomeninkų sąjungos fondų, kurioje  pristatomi faktiškai visi  aktyviau veikę ir besireiškiantys  mūsų šalies fotomenininkai, jų išleisti fotoalbumai.

Mugėje  mano kalbinti dalyviai  pažymėjo ir stebėjosi, kad lietuviams  šį kartą   suteikta  didelė   garbė ir  dėmesys. Iš dalies  tai susiję  su  Lietuvos – Prancūzijos  kultūros  mainų dienomis, kurios   šią vasarą pasikeičiant renginiais ir parodomis   įvyko abejose šalyse.  Dalyvaujant tokiame solidžiame renginyje  mūsų fotomeno renginių organizatoriams, palinkėkime sėkmės ir pasidžiaukime, kad tai   atvers  platesnes galimybes pristatyti  mūsų autorių kūrybą pasauliui.

 Jubiliejai

Neapkrausiu skaitytojų  gausia statistika, kurią  jau anksčiau skelbėme portale  apie mugę. Juk  nemažiau būna  vertingi  ir perskaitomi  asmeniniai  liudininko pastebėjimai.

Man  mugėje  įspūdį paliko   vokiečių fotografo Augusto Sanderio (August Sander)  serija ,,Žmonės iš XX amžiaus” pirmą kartą taip  plačiai parodyti  nepublikuoti originalūs atspaudai. Juk Sanderio  kūryba, – tai  aukštos klasės  fotografo, portretininko  profesinė  veikla –  padariusi didžiulę įtaką ne ir vienam lietuvių fotografui.

Siurealistinės fotografijos atstovų  darbus   rodė  dažna   galerija. Tai, matyt, dėl to, kad 2024 –ieji  metai žymi siurealizmo šimtmetį. Nuo  reportažinio fotografavimo iki abstrakčių,  siurealistinių  vaizdų kelią  nuėjo garsusis Robertas Frankas, kilęs iš Šveicarijos, o kūręs Amerikoje. Apie 1955 -uosius, kai dar nebuvau gimęs jis jau  fotografavo Amerikos bruožus, kasdienybę, Įtaigiai, kaip jo karta – Bressonas ir kiti- fotografavo.  Šiemet mugėje pažyminamas  fotografo gimimo šimtmetis. R. Franko  fotoalbumas ,,The Americans” su Dž. Keruako tekstais – tapo kultiniu. Mugėje  viename kolekcininkų stende  mačiau šio  fotoalbumo  pirmojo leidimo egzempliorių. Už jį prašė 22 000 eurų. Pagalvojau, nejaugi  neatsiras leidyklos, kuri  imtųsi ir  pakartotinai išleistų fotoalbumą  – šiemet. Ir ,,akurat”, prancūzų leidykla  išleido R. Franko fotoalbumą prancūziškai, ir jį  mugėje įsigijau už 39 eur.

Dar vienas  iš reportažinio stiliaus pasukęs į abstrakcijas – Borisas Michailovas. Šio, iš Charkovo kilusio,  fotografo kūryba pasižymi  išskirtiniu  humanizmu,  meile  paprastam, silpnam žmogui, atjauta jam. Tai įsimintini jo sukurti grupiniai portretai , kai  motina ant kelių laiko   nuogą  su daugybe mėlynių  suspardytą dukrą – prostitutę,  Fotografijos iš  renginių Charkovo aikštėse ir kt.  Tai fotografijos  apie  gorbačiovinį ,,perestroikos” gyvenimą, buvusį  toli iki šiandienio karo. Už  šiuos darbus B. Michailovas buvo įvertintas  prestižine Hasselblado premija.  ,,Paris photo” mugėje  viena galerija  B. Michailovo kūrybą  pristato   ir  su fotografija, kur  jis išsirengęs nuogas   ,,stato sau klizmą”… Savotiška provokacija, manifestas. Ar tai  galėtų reikšti  ir fotografo manifestą: klizmą, reikėtų pastatyti ir visai žmonijai, už karus, žmonių žudymus, už neteisybę…

Pasitraukęs į vakarus B.Michailovas ėmė kurti siurealistine,  abstrakčiąja maniera. Mačiau kažkurią  jo vėliausią knygą  Kelno mugėje. Tai buvo pasakojimas neapibrėžtais vaizdais apie nieką, autoriaus, kuris nukirto savo gimtinės šaknis ir neturi konkrečios medžiagos ankstesnei  kūrybai.

Mugėje įdomių, savitų autorių pateikė  Kinijos galerijos, bylojančios apie naujas idėjas  ir apie  šalies stiprėjančią  ekonominę įtaką.

Rėmėjai

Nemačiau viešos informacijos, kad  mugę būtų parėmę valstybinės institucijos, būtų panaudoti valstybės ar savivaldos biudžeto pinigai, nors  Paryžiaus miestui šis renginys neabejotinai  davė įvaizdinės naudos. Gal prancūzai nemoka ,,pumpuoti” iš biudžeto?

Mugę  parėmė privatus J. P. Morgano bankas. Už tai  buvo surengta   Morgano  fotokolekcijos paroda, kur matomiausioje vietoje eksponuojamas banko įkūrėjo J.P. Morgano portretas. Kitas rėmėjas  – BMW automobilių kompanija, su limuzino klasės  automobiliais vežiojusi VIP mugės klientus. O visi kiti rėmėjai, lėšos: komerciniais pagridais – nuomuojami plotai, parduodami bilietai.

Leidėjas ir knygų pardavėjas Dirkas Bakker iš Amsterdamo man atviravo: aštuonių kvadratinių metrų plotą antrame aukšte   išsinuomavo už aštuonis tūkstančius eurų. Nemažai  knygų pardavė,  tai – neatsipirks, bet  tikisi padidėjęs  leidyklos žinomumas  suaktyvins  internetinę prekybą…

Naikinant ribas

Ši  mugė  – jau 27-oji – atskleidė plačią fotografijos panoramą.

Šiandien naujos kartos menininkai naikina  išraiškos ir kūrybos  priemonių ribas, kuri vystosi tiek techniškai – dėl naujų technologijų, tiek įskaitant dirbtinį intelektą.  Nepaisant savo kilmės, fotografija nebėra vienintelis tikrovės, panaudojant šviesą, atspindys. Naudojant mechaninius ar kompiuterinius redagavimo procesus galima suklastoti  dokumentą,  galima suklastoti tiesą. Ir tai buvo galima rasti ir menininkų taikomų metodų įvairovėje – ,,Paris Photo”.

 

Valentinas Juraitis

Vilnius – Paryžius

Mugėje  ypač garbingoje  vietoje buvo pristatyta  Lietuvos   fotografija.

Buvo pristatyti ir Lietuvos fotografų autoriniai fotoalbumai

Parodų kuratoriai, muziejininkai ir kolekcininkai gyvai domėjosi autorių darbais ir kainomis.

Grand Palais – atvėrė duris fotografijai ,,Paris Photo”

Autoriaus nuotr.

Panašūs straipsniai

Agnės Juodvalkytės paroda „Anska“

Vilniaus fotografijos galerijoje, Stiklių g. 4 (įėjimas iš Didžiosios g.), 17.30 val. atidaryta Agnės Juodvalkytės personalinė paroda „Anska“. Parodoje „ANSKA” fotografijomis apžvelgiama